Monday, January 31, 2011

2 bulan berlalu....

2 bulan kini usia blogku...

Bawa belajar sebondong buku
Usahlah segan bertanya guru
Akan dilayan persoalan itu
Wahai pelajarku ingatlah selalu
Belajarlah rajin tak kenal jemu
Kelak kejayaan menjadi milikmu

..... cuti bersama homework.....

PP1... Fungsi Perniagaan : Pemasaran

PEMASARAN
Definisi :
Sistem aktiviti perniagaan untuk merancang dan melaksanakan konsepsi, penentuan harga, promosi dan pengedaran produk untuk menggalakkan pertukaran yang dapat memenuhi keperluan pengguna dan mencapai objektif organisasi.

8 konsep teras pemasaran :
1) Keperluan :
Keperluan semulajadi dari disi manusia ,juga dipengaruhi oleh pemasran > Cth : KHAM - fisiologi, keselamatan, sosial, penghargaan diri dan pencapaian hasrat diri
2) Kehendak :
Keperluan yang dibentuk oleh budaya dan personaliti. Penduduk Malaysia makan nasi tetapi makan masi yang berbeza-beza
3) Permintaan
Kehendak yang disokong oleh kuasa beli ( kemampuan untuk membeli)
4) Produk
Sesuatu yang ditawarkan di pasaran untuk jualan bagi memenuhi/memuaskan keperluan, kehendak dan permintaan pengguna
5) Pertukaran
Cara untuk mendapatkan sesuatu untuk memuaskan keperluan dan kehendak
6) Transaksi/Urus niaga
Urusniaga natara dua pihak dengan kedua-dua pihak mendapat sesuatu yang bernilai yang diperlukan oleh mereka.
7) Nilai
Perbezaan antara faedah memiliki dan menggunakan produk yang dibeli dengan kos untuk mendapatkannya.
8)Pasaran
Himpunan pembeli sedia ada dan bakal pembeli bagi sesuatu produk yang ditawarkan

Semua konsep penting kepada pemasar/pengeluar bertujuan MEMAXKAN UNTUNG.

4 Peringkat Sistem Pemasaran
1) Pembekal : input digunakan menghasilkan produk
2) Syarikat dan pesaing-pesaing : menambah nilai ke atas input untuk membentuk produk
3) Perantara pemasar (orang tengah): memastikan produk sampai kepada pengguna dengan lebih berkesan
4) Pasaran konsumer : produk /output syarikat dibeli oleh pengguna

3 Falsafah Pengurusan Pamasaran

1) Pendekatan Pengeluaran
- syarikat memberi keutamaan kepada pengeluaran barangan sebanyak yang mungkin untuk memenuhi DD pengguna
2) Pendekatan Penjualan
- syarikat membentuk iklan (kreatif) dan membuat jualan peribadi untuk meyakinkan pengguna untuk membeli produk tersebut.
3) Pendekatan Pemasaran moden
- syarikat akan mengenalpasti dan memuaskan kehendak pengguna (dan pada masa yang sama mencapai matlamat syarikat : keuntungan)

TAMBAHAN : Pendekatan Pemasaran Kemasyarakatan : syarikat perlu lebih peka dengan tindak balas pengguna terhadap produk dan megambil kira contoh : isu kepenggunaan. Maklumbalas dengan memperbaiki produk selaras dengan kehendak pengguna.

Pendekatan Strategik
-merupakan perancangan jangka panjang , menyesuaikan perancangan dengan peluang pasaran.
3 langkah :
1) Mendefinisikan misi syarikat yang sebenar : berorientasikan pengguna dan realistik
2) Membentuk objektif/ matlamat syarikat : sesuatu yang ingin dicapai dan mestilah konsisten, fokus : kepuasan penguna dan keuntungan
3) Menganalisis jenis fortfolio perniagaan yang sedang dijalankan: menilai jenis perniagaan, jabatan syarikat, lini produk, satu jenama/produk.

4 Proses Pemasaran
1) Menganalisis peluang2 pemasaran
2) Memilih sasaran pasaran
3) Membentuk campuran pemasaran (4P)
4) Menguruskan usaha-usaha pemasaran

Sunday, January 23, 2011

PERCAYALAH....... INSYALLAH

Kita akan rasa seronok dan gembira apabila perkara yang HENDAK kita laksanakan DAPAT kita laksanakan. Ia adalah pendorong/MOTIVASI, walaupun ia kecil dan tidak bermakna bagi orang lain.

Saturday, January 22, 2011

Mikro.... Permintaan (DD)

DEFNISI
DD Individu : kesanggupan,keinginan dan kemampuan PEMBELI/PENGGUNA membeli barangan pada suatu tingkat harga dan jangka masa tertentu.
DD Pasaran : Gabungan semua DD individu. Kesanggupan, keinginan dan kemampuan SEMUA PEMBELI/PENGGUNA membeli barangan pada suatu tingkat harga dan jangka masa tertentu.

HUKUM DD :
menyatakan P dan Qd berhubungan secara SONGSANG ( P naik, Qd turun; P turun Qd naik)
BUKTIKAN : dengan JADUAL dan RAJAH (keluk DD - mencerun ke bawah dari kiri ke kanan)
Contoh :
Bentukkan jadual dan rajah berdasarkan maklumat di bawah:
Apabila harga barang X RM 1, Qd ialah 9 unit, harga naik kepada RM 2, Qd ialah 6 unit dan apabila harga naik kepada RM 3, Qd ialah 3 unit.
[INGAT: paksi MESTI ada nama LENGKAP dengan UNIT]

FAKTOR hubungan songsang:
a)Faktor barang pengganti (kesan penggantian) [kw : harga relatif]
b)Faktor pendapatan benar (kesan pendapatan benar) [kw: pendapatan benar/ kuasa beli pengguna]
c)Hukum Utiliti sut berkurangan

KELUK DD PASARAN
mencampurkan keluk DD/ Qd pada pelbagai tingkat harga dan jangka masa tertentu secara MENDATAR. Sifatnya : mencerun ke bawah dari kiri ke kanan dan lebih LANDAI.
[Sediakan 2 jadual individu , KIRA DD PASARAN dan plot rajah/ keluk DD individu dan pasaran { 3 rajah selari} ]

FUNGSI DD
Qd = a-bp
dengan Qd - kuantiti diminta
a - kuantiti apabila P = 0
P - tingkat harga
1/b - kecerunan keluk DD
Tanda negatif (-) menunjukkan hubungan SONGSANG P dengan Qd

CARA MEMBENTUK FUNGSI DD (berdasarkan contoh di atas)
1)Ambil 2 kombinasi P dan Qd
2)Masukkan nilai tersebut dalam persamaan (dapat 2 persamaan)
3)Tolakkan persamaan untuk dapat nilai b
4)Masukkan nilai b dalam salah satu persamaan untuk dapat nilai a
5)Masukkan semula nilai a dan b dalam persamaan Qd = a - bp

PERUBAHAN Qd dan PERUBAHAN DD
[rajah dan huraian berdasarkan rajah]
Perubahan Qd
- rajah : keluk, PERGERAKAN DI SEPANJANG KELUK DD
- huraian : disebabkan HARGA BARANG ITU SENDIRI
penguncupan permintaan ( P naik Qd turun)
pengembangan permintaan ( P turun Qd naik)
Perubahan DD
- rajah : keluk, PERALIHAN KELUK ( kanan/kiri)
- huraian : disebabkan FAKTOR SELAIN HARGA BARANG ITU SENDIRI , EX:
citarasa, pendapatan
penambahan DD ( keluk DD ke kanan)
pengurangan DD ( keluk DD ke kiri)

FAKTOR PENENTU DD
a) Harga barang tu sendiri
b) Harga barang lain ( barang pengganti (+), barang penggenap (-), barang
tidak berkaitan (o)) {FOKUS , PENTING}
c) Citarasa pengguna
d) Pendapatan pengguna
Pasaran sahaja
a)Jangkaan masa depan
b) Saiz (jumlah ) dan struktur penduduk
c) Dasar kerajaan
d) Agihan pendapatan