Sunday, December 5, 2010

Perniagaan dan Persekitarannya... PP1

Entiti Perniagaan
4 Bentuk :
1.Perniagaan Milikan Tunggal
2.Perkongsian
3.Syarikat
4.Koperasi
Fokus: definisi, bentuk perniagaan,sumber modal,milikan, cara penubuhan (undang-undang), ciri, kebaikan, kelemahan, contoh.
Soalan : ciri, kebaikan, keburukan, undang-undang, perbezaan SAB dengan SSB.

Aktiviti Perniagaan:
Industri
Perdagangan
Kewangan
Perkhidmatan
INDUSTRI - aktiviti melibatkan pengeluaran, menggunakan ffp untuk memproses input kepada output dengan wujud tambah nilai.
Terdiri daripada :
1)Industri Ekstraktif - aktiviti mengeluarkan hasil sumber bahan mentah dari tanah dan laut, ex: pertanian, perikanan, pembalakan
2) Industri perkilangan - aktiviti memproses bahan mentah (industri ekstraktif) kepada bahan boleh digunakan semula samada barang akhir (kegunaan sendiri) atau barang industri (diproses semula jadi produk baru)
PERDAGANGAN - Aktiviti menyediakan barangan supaya mudah didapati oleh pembeli apabila diperlukan, ex ; pemborong dan peruncit (orang tengah penghubung pengeluar dengan pengguna
KEWANGAN - Menyediakan modal pelaburan/modal kerja kepada syarikat.Ex: bank perdagangan, syarikat pelaburan, syarikat kewangan dengan aktiviti : pemgumpulan modal, pelaburan ekuiti, penyediaan kemudahan kredit
PERKHIDMATAN - Menyediakan :
1)faedah kepada orang ramai, Ex: komunikasi,pengangkutan dan penyiaran
2)perkhidmatan profesional dan perdagangan , Ex : guaman, perubatan, pelancongan; broker, kontraktor, agensi pengiklanan.

Sektor
1)Awam
2)Swasta
3)Badan Berkanun
Fokus :definisi/konsep, peranan (/ciri), contoh

Tahap Perniagaan :
1)Primer
2)Sekunder
3)Tertiar
4)Huluan
5)Hiliran
Fokus :Definisi/konsep, contoh
6)Domestik
7)Antarabangsa
Fokus : konsep, sumbangan dan halangan (utk antarabangsa)

1 comment:

  1. Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan UK / USA. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.

    ReplyDelete